tiistai 17. helmikuuta 2009

Ruokatottumukset

Rasvojen laatu ja tasapaino ovat ratkaisevia hyvässä ruokavaliossa. Sopiva rasvan osuus energian lähteenä on 30-35%(Tolonen. 2004). Rasvat ovat hyvin tärkeitä ja niitä tarvitaan elimistön toiminnoissa. On ymmärrettävä mikä on hyvän ja huonon rasvan ero. 


Hyperlipidemiaa sanotaan liikalihavuuden, sydän- ja verisuonitautien suurena aiheuttajana. Kuitenkin, vaikka kolesterolin ja kovien rasvojen osuus on laskenut huomattavasti 1950- ja 1960-lukujen ”villeistä” vuosista, on lihavuus silti säilynyt yleisenä. Mistä se johtuu? Tärkein syy tälle on se, että rasvojen käytön kovalla alas ajamisella on hiilaripitoista ruokaa alettu käyttää entistä enemmän ”terveellisenä” vaihtoehtona, mutta silti lihomisesta ei päästä eroon. Lihomisen syy ei ole yksin rasvoissa vaan väärissä ruokatavoissa.  Rasvan pelko saa ihmiset syömään enemmän ja useimmiten ison GI:n omaavia (nopeita) hiilareita eli sokereita. Insuliini nousee nopeana piikkinä ja verensokeri painuu äkkiä liian alas. Tästä seuraa uusi makean nälkä vaikka energiaa kyllä on saatu tarpeeksi. Näin syntyy insuliinin stimuloima nälänkierre.


Suuri glykeeminen kuorma  on erittäin tärkeä indeksi joka selittää, miksi tietyt ruoat rasittavat insuliinikoneistoa monikymmenkertaisesti verrattuna toisiin, vaikka niillä olisikin sama glykeeminen indeksi (Tolonen. 2008). Painonhallinnan ehdoton edellytys on, että insuliinin liikaeritys estetään.


Tarkemmin GI:stä ja GK:sta myöhemmin..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti